botswanavbg.blogg.se

Åter på Katchikau!

Publicerad 2014-09-22 20:59:00 i Allmänt

Idag har vi varit på Katchikau Special Unit school och hållit i en utbildning kring kognitiva stöd för lärare ifrån hela kommunen.

Vi fick bra feedback och i morgon kommer vi att fortsätta utbildningen genom att applicera tydliggörande stöd på skolan tillsammans med lärarna som varit med idag.
Vi kommer även att göra ytterligare en utbildning som vi gjorde idag för resten av lärarna, vårdare och föräldrar.
Vi använde det tydliggörande materialet som vi fått från hörnans dagliga verksamhet. Vilket var mycket uppskattat!

Today we have been at Katchikau Special Unit school and held a workshop about cognitive tools and support for teachers from the whole district.

We received good feedback and will continue with the training tomorrow using more defined support at the school together with the participating teachers.

We will also be repeating todays activities for the teachers who could not be with us today and also for the caretakers and parents. We used the effective tools that we had been given from "Hörnans" day centre which were greatly appreciated.

 

Vi träffade barnen på skolan och gav dem leksakerna från Solens dagliga verksamhet. De blev jätte glada! De fick även kepsar, tandkräm och tandborstar.
Tyvärr fick vi inte med oss alla solglasögon vi samlat in, då vi inte hade plats i vår packning. Vi kommer att skicka detta i efterhand.

We met the children at the school and gave them toys from "Solens" day centre. They became very happy. They also received caps, toothpaste and toothbrushes. 

Unfortunately we were unable to take with us all the sunglasses that we had collected as we did not have room in our baggage. We will be sending these sunglasses at a later date.

 

Vi såg att barnen numer har lektioner i skilda klassrum. De små och stora barnen var för sig. Detta gjorde att arbetsmiljön i skolan för eleverna kändes mycket lugnare. De har utvecklat sin verksamhet mycket på bara ett år. Numer har de två lärare som arbetar på skolan och alla vårdare har gått utbildning i hur omsorgen kring barnen ska se ut.

We saw that the children are now being taught in two classrooms. The younger children are now taught separated from the older children. This meant that the study environment for the children had become much calmer. They had extensively developed their working practices during the course of a year. They now had two teachers for the special unit and all the caretakers had been on a course to improve their skills.

 

Två av oss har varit med en arkitekt och en fysisk planerare från kommunen. Först fick vi en ordentlig genomgång av de olika policydokument, lagar och regler som styr planeringen i Botswana. De visade också pågående planer för nya bostadsområden och utveckling utav strandområdet. Under eftermiddagen åkte vi runt i Kasane och Kazungula för att titta på området där man ska bygga en bro mellan Botswana och Zambia, olika bostadsområden och vilka utmaningar man har med de vilda djuren som finns runt husknuten.

Two of us have been with a council architect and physical planner. First we were given information about the different policy documents, laws and regulations that steer the physical planning in Botswana. They also showed plans for new housing areas and for the development of the river shore area. We travelled around Kasane and Kazungula during the afternoon looking at where a new bridge between Botswana and Zambia is to be built; at different housing types ; and the challenges that wild animals pose to homeowners.

 

Kommentarer

Postat av: Anna Johnander

Publicerad 2014-09-24 15:45:34

Roligt att följa er på resan!
Vad häftigt att få upptäcka, vad mycket som har hänt för barnen/ungdomarna under ett år.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela